Czujnik wskaźnika paliwa to czujnik, który nie jest widoczny. Wynika to głównie z tego, że nie znajduje się blisko silnika pod maską, gdzie najczęściej zaglądamy.
Ten czujnik znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa w pobliżu pompy paliwa, posiada pływające ramię poziomu, które wyczuwa poziom paliwa w zbiorniku. Przesyła on informacje bezpośrednio do zestawu wskaźników i wskaźnika paliwa. W niektórych przypadkach informacje są dodatkowo weryfikowane w jednostce sterującej silnika przed wysłaniem ich do wskaźnika paliwa. Jeśli wskaźnik paliwa nie działa prawidłowo, można zmierzyć natężenie prądu nadajnika wskaźnika paliwa na danym poziomie i porównać z wartościami wymienionymi w instrukcji naprawy konkretnego samochodu. Może to świadczyć nie tylko o usterce czujnika, ale także okablowania. Gdy występuje problem z nadajnikiem sygnału wskaźnika paliwa lub okablowaniem do niego, można sprawdzić kilka symptomów, aby sprawdzić, czy to naprawdę problem z czujnikiem. Pierwszym i najczęstszym objawem, gdy masz wadliwy czujnik wskaźnika paliwa, jest to, że wskaźnik paliwa zachowuje się nieprawidłowo i nie wyświetla prawidłowego poziomu paliwa.
Można sprawdzić poziom wskaźnika po zatankowaniu do pełna wówczas, kiedy wiemy że wskazówka powinna wskazywać maksimum. Pływak nadajnika wskaźnika paliwa może często stanąć w miejscu, jeśli zostanie nieprawidłowo zamontowany przedtem, w takich przypadkach wskaźnik paliwa może utknąć również przy danym poziomie paliwa. Najczęściej wskaźnik utknął na dnie, ponieważ pływak może nie unosić się po uzupełnieniu paliwa. Jednostka sterująca silnika lub zestaw wskaźników czasami zbierają informacje od nadajnika wskaźnika paliwa, aby obliczyć, jak daleko można dojechać przed koniecznością zatankowania. Oczywiście licznik do zbiornika z paliwem jest bardzo ważnym elementem, nie chcemy przecież aby zabrakło nam paliwa gdzieś na odludziu, gdzie nie możemy znaleźć stacji benzynowej, dlatego poprawne działanie wskaźnika jest takie ważne.