Trendy w projektowaniu obiektów handlowych kształtowane są przez prawo, warunki demograficzne i środowiskowe, aktualne trendy architektoniczne, trendy społeczne definiujące funkcje takich obiektów, oraz otoczenie w jakim dany obiekt ma się znaleźć. W projektowaniu obiektów handlowych coraz istotniejsze stają się emocje i doświadczenie zakupowe. Projektanci skupiają się na nowych potrzebach konsumentów dostosowując wnętrza do funkcji społecznych galerii.
Galerie handlowe a funkcja społeczna
Galerie handlowe przestają być miejscem, którego główną funkcją jest funkcja sprzedażowa. Zgodnie z potrzebami społeczeństwa stają się centrami tworzącymi społeczność, zapewniającymi społeczności odpowiednie rozrywki. Do podstawowej handlowej funkcji galerii dochodzą funkcje rozrywkowe, gastronomiczne, kulturalne, sportowe. Galeria staje się miejscem, w którym w sposób przyjemny możemy spędzić wolny czas. Obejrzeć film w kinie, zjeść kolację, skorzystać z zajęć fitness lub atrakcji z okazji np. Dnia Dziecka. Galeria staje się miejscem spotkań.
Design przyjazny człowiekowi
Współczesne projektowanie pawilonów i galerii handlowych jest projektowaniem, w którego centrum stoi człowiek. Obiekty planowane i realizowane są w taki sposób, by maksymalnie ułatwić korzystanie z nich osobom w różnym wieku, o różnych potrzebach i o różnych możliwościach ruchowych. Bardzo ważne jest uwzględnienie w projekcie miejsc, w których można spędzić czas z bliskimi. Przestrzenie do organizowania wydarzeń kulturalnych, tarasy, pokoje dla rodziców z dziećmi. Istotne jest także planowanie przestrzeni z myślą o osobach niepełnosprawnych ruchowo, starszych i dzieciach. Obiekty muszą posiadać odpowiednio użyteczne korytarze, podjazdy oraz windy. Nie bez znaczenia są restauracje z osobnym wejściem z poziomu ulicy.
Budownictwo odpowiedzialne za środowisko
Od początku 2019 roku wszystkie nowe budynki mają być budowane jako obiekty o niemal zerowym zużyciu energii elektrycznej. Cele energooszczędne stawia przed budowanymi obiektami dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Energooszczędne budowanie możliwe jest dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów. Pozwala to na tańszą eksploatację obiektów komercyjnych oraz ochronę środowiska.
Estetyka wtapiająca się w otoczenie
Bardzo istotne jest by pawilony i galerie handlowe stanowiły integralną część miasta, były wkomponowane w otoczenie. Obiekty muszą być na odpowiednim poziomie architektonicznym, tak aby upiększały miejską przestrzeń. Dużą role odgrywa tu tak zwana zielona infrastruktura – ściany, tarasy i fasady.
Odpowiednie otoczenie obiektu
Bardzo istotne jest otoczenie projektowanego obiektu, jego usytuowanie oraz odpowiednie udogodnienia. Duży parking umożliwiający bezproblemowe pozostawienie samochodu przez klienta, bliskość komunikacji miejskiej oraz wszechstronność lokalizacji lub bliskość innych sklepów pozwolą klientom załatwić większość spraw w jednym miejscu a tym samym zaoszczędzić sporo czasu.
Artykuł został przygotowany we współpracy z firmą Stacon, która zajmuje się między innymi budową pawilonów handlowych, więcej informacji o usługach na stronie internetowej.